Thursday, July 21, 2011

NANI YANG TERLAMPAU

Di pagi yang indah dan nyaman di sebuah kampong berdekatan dengan Selangor (bukan nama tempat sebenar) kampong Gong ayam ada sebuah keluarga yang mempunyai seorang anak perempuan yang comel cantik dan manja. Namun dalam nyaman pagi itu Pak Gundul(nama yg tak sebarapa benar) sedang dalam kepanasan dek kerana ketiadaan api (elektrik) di rumahnya  yang genap tergunggak selama 3 bulan mulai semalam.

Ah !! dah lah panas di luar tambah lagi panas di dalam hati dengan perangai si Nani (bukan nama sebenar dan juga merangkap anak pak Gundul) yang dah menconteng arang ke muka pak gundul.

Nani yang baru sahaja bangun tidur seperti biasa akan memeluk emaknya dan akan terus ke dapur mencari sarapan paginya yang amat digemarinya ,ya!! dia amat menggemari nasi lemak masakan maknya itu. Namun suasana di pagi itu membuatkan nani rasa kurang selesa dan merasakan ada yang tak kena akan terjadi padanya.

Mama mana abah?? Tanya nani...

Abah kamu tengah kepanasan macam cacing kena panggang tu.. kias puan Monah (bukan nama asal) sambil memoncongkan bibirnya pada pak gundul..

Nani perasan akan teletah bapaknya itu yg dari tadi lagi tidak senang duduk , mundar mandir hulu ke hilir..

Nani ! ! mari sini kejap!! ... jerit pak gundul ..

Ya  abah .. nani datang dengan terpinga pinga..

DIALOG ANTARA PAK GUNDUL DAN ANAKNYA NANI

Pak gundul : Apa ko buat semalam hah nani??
Nani : tak buat apa pun abah nani tak ada buat salah pun kan abah??
Pak gundul : ko tau tak perbuatan ko tu dah menconteng arang ke muka abah..??
Ko ingat abah tak tahu ke??( seligat itu juga tangan pak gundul menyepak pipi montel anak kesayangannya tu)
Puan Monah : abang !! tu anak kita bang ,, kenapa di penampo jepon anak kita                  tu bang?? Kesian dia tahu takk...(puan monah menyelit)
Pak gundul : nasib baik orang kampong tak tahu mengenai perkara ini kalau tak                  abah nak taruk mana muka ni?? Malu tahu tak kalau orang                         kampong tahu perkara ini.
Nani : tapi apa salah yang nani dah buat abah??( memegang pipinya yg merah di pok abahnya)
Pak gundul : sebab ko dah conteng arang kat muka abah pakai arang dapur tu lah abah marah hang !!
Nani : ! ? @ ? ... 

No comments:

Post a Comment